De Maleisische regering waagt een poging om de wrakken van vlucht MH370 op te sporen. Daarbij is een privébedrijf ingehuurd.
Voor veel zaken geldt gelukkig case closed, maar er zijn er ook nog een hoop die niet kunnen worden afgesloten, zoals de verdwenen vlucht MH370. Deze cold case is al door verschillende landen onderzocht, maar helaas zonder succes. En dat is zwaar voor de nabestaanden.
Maar de Maleisische regering doet weer een poging om de wrakstukken, die hoogstwaarschijnlijk ergens in de Indische Oceaan liggen, op te sporen. Het land heeft daarbij de hulp ingeschakeld van een privéfirma.
No cure no pay
Het in Texas gevestigde bedrijf Ocean Infinity stuurde afgelopen week vanuit Zuid-Afrika het zoekschip Seabed Constructor erop uit om op de bodem van de Indische Oceaan naar vliegtuigpuin van MH370 te zoeken. Hierbij wordt een gebied van zo’n 25.000 vierkante kilometer vlakbij Australië uitgekamd.
Dit doet het bedrijf op basis van no cure, no pay wat betekent dat er alleen wordt betaald indien het bedrijf het wrak (of wrakstukken) kan vinden.
Gestaakt
Vorig jaar januari werd de officiële zoektocht na 1046 dagen gestaakt. En ook het onderzoek van een internationale commissie, dat in oktober werd gepresenteerd door de Australische Raad voor Transportveiligheid (ATSB), zorgde niet voor meer duidelijkheid.
Verder zijn er in 2015 en 2016 wel wrakstukken aangespoeld op eilanden voor de kust van Tanzania, het eiland Mauritius en Réunion. Deze brokken toonden aan dat het vliegtuig “niet geconfigureerd was voor een noodlanding aan het einde van de vlucht”, wat betekent dat het geen brandstof meer had.
Dan nog blijven er een hele hoop vragen over die nog steeds niet zijn beantwoord. Hopelijk gaat de Seabed Constructor van Ocean Infinity daar verandering in brengen.
Bronnen: AP, Popular Mechanics
Beeld: EPA
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!