Problemen Zumwaltklasse nog niet voorbij

André Kesseler

13 december 2017 15:58

Zumwaltklasse

Het nieuwste schip van de US Navy – kosten zo’n 3 miljard dollar – keert als een lamme eend terug naar de haven.

Het leek begin jaren negentig zo’n goed idee. Defensieanalisten dachten dat marineschepen zich steeds dichter naar de kust zouden bewegen. Toekomstige conflicten zouden namelijk op het land worden uitgevochten en de marine kreeg dan de taak om vanuit ondiepe wateren voor de kust (het zogenoemde bruine water) de vijandelijke wapensystemen uit te schakelen en troepen op het vasteland te ondersteunen. De destroyers uit de Zumwaltklasse waren bedoeld voor deze aanvallen op land. Het plan was om 32 schepen te bouwen.

Maar de wereld veranderde opnieuw en dus schroefde de US Navy het aanvankelijke aantal van 32 Zumwalts terug naar 24, nog iets later naar 7 en tot slot naar 3. Nummer twee van die drie, de USS Monsoor, wordt in maart in gebruik genomen. Maar er zijn opnieuw problemen met het meest geavanceerde scheepstype ‘evah’.

Spoel

De Zumwaltschepen zijn all electric ships. Alle energie wordt centraal opgewekt met het integrated power system: vier Rolls-Royce-gasturbinegeneratoren die samen 78 megawatt leveren. Dat is ruim tien keer zoveel als de systemen aan boord van vergelijkbare schepen. En juist op dat vlak heeft de Monsoor een probleem. Een inductiespoel (een soort transformator om het voltage op te kunnen jagen) gaf de geest, waardoor ook andere elektrische systemen uitvielen. En dat is lastig voor een schip waarin zo ongeveer alles op elektriciteit draait.

Hieronder het uitvaren van de USS Zumwalt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Botsing

De Zumwaltklasse is eigenlijk al vanaf het begin omstreden. De ontwikkeling ervan verliep buitengewoon moeizaam en door allerlei technische problemen liepen de kosten enorm hoog op. En toen het eerste schip eenmaal in de vaart was genomen, knalde het tijdens beproevingen tegen een zijwand van het Panamakanaal, waarna de boeg moest worden gerepareerd.

Omdat het de scheepsbouwer handiger leek om de reparaties aan de USS Monsoor op de werf uit te voeren, werd het schip teruggesleept naar Bath Iron Works in de Amerikaanse staat Maine. Daar ligt overigens ook de op aanbouw zijnde USS Lyndon B. Johnson, het derde en laatste schip in de Zumwaltklasse.

Bron: Popular Mechanics

Beeld: US Navy

Lees ook:

KIJK 12/2017Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!