Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Een Amerikaanse bedrijf lijkt heel succesvol door het inblazen van nieuw leven in een oud idee.
De Russen deden al verwoede pogingen om vliegtuigen te ontwikkelen die gebruikmaakten van het zogenoemde wing in ground-effect. Door dicht bij de oppervlakte te blijven, land of water, ontstaat er onder de vleugels van zo’n toestel een bubbel van hoge druk waarop het als het ware heel economisch kan surfen. Het Amerikaanse bedrijf Regent gaat een nieuwe poging doen om zo’n toestel te ontwikkelen en heeft bij een voorinschrijving al voor meer dan 465 miljoen dollar (382 miljoen euro) aan orders binnen geharkt.
Lees ook:
De voordelen
Het persbericht van Regent somt de voordelen op: “De snelheid, het comfort en de navigatiesystemen van een vliegtuig met het gemak, de wendbaarheid én de betaalbaarheid van een boot.” Dat probeerden de Russen in de jaren vijftig en zestig ook met hun Ekranoplan, bijgenaamd het Kaspische Zeemonster. Het bijna 84 meter lange toestel kon maar liefst 100.000 kilo aan mensen en materieel over een afstand van dik 1900 kilometer verplaatsen.
De Ekranoplan gebruikte daarvoor acht enorme Koeznetsov-turbojetmotoren, maar de nieuwe Seaglider gaat volledig elektrisch; met acht door elektromotoren aangedreven propellers. Door het grondeffect en het feit dat hij niet naar grote hoogte hoeft te klimmen, heeft het toestel twee keer het bereik van vergelijkbare elektrische vliegtuigen: 290 kilometer met een snelheid van 290 kilometer per uur.
Nieuwe klanten
De klanten van Regent zijn dus vooral kleine vliegmaatschappijen en veerbootreders. Volgens het bedrijf betekent een Seaglider voor de vliegmaatschappijen een toestel dat maar half zoveel kost om te vliegen dan een regulier toestel. En het voordeel voor de ‘veerbotelarij’ is dat zo’n toestel zes keer sneller is dan de gebruikelijke boten.
Bronnen: Regent (persbericht), New Atlas
Beeld: Regent