Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
General Electrics gigantische straalmotoren hebben de nodige tests achter de rug en hangen nu onder een paar van Boeings allergrootste vliegtuigvleugels – klaar voor het echte werk.
In maart ging er een voor het eerst de lucht in, een GE9X, ’s werelds grootste straalmotor. Het gigantische ding volbracht toen, onder de vleugel van een Boeing 747 zijn eerste, vier uur durende testvlucht. Nu zijn de straalmotoren toe aan het echte werk. Onlangs werden de GE9X-motoren eindelijk aan de Boeing 777X gekoppeld – samen moeten ze in het voorjaar voor het eerst het luchtruim kiezen.
Lees ook: ’s Werelds grootste straalmotor voor het eerst de lucht in
GE9X
Met een diameter van zo’n 3,4 meter – bijna net zo groot als dat van de romp van een Boeing 737 – zijn de GE9X-straalmotoren de grootste ter wereld. De motoren bestaan uit 16-delige fans, verstopt in een omhulsel, of nacelle, van maar liefst 4,4 meter in diameter.
Hoewel de GE9X’s de grootste zijn, zijn ze niet de krachtigste straalmotoren ter wereld. Die titel behoort de GE90’s toe, een stel van General Electrics andere motoren. Die knalden er in 2002 een voortstuwende kracht van maar liefst 58.014 kilogram uit – de GE9X produceert zo’n 47.627 kg.
De lucht in
Het bijna voltooide vliegtuig is het resultaat van een jaar aan tests, onder andere in Winnipeg, Canada en Ohio. Die zijn goed verlopen en de productie van de jets is dan ook in volle gang.
Volgens Boeing zijn er al meer dan 700 van de gigantische motoren besteld, onder andere door Emirates, – die het eerste toestel in 2020 hoopt te ontvangen – Lufthansa en Qatar Airways.
Bronnen: Boeing, Popular Mechanics
Beeld: Boeing