Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Bij een speedboot denk je waarschijnlijk aan een benzine-aangedreven monster met een kudde paarden onder de motorkap. Maar het kan ook anders. Het kan ook elektrisch.
Het ontwerp van de Deense botenbouwer Sarvo Marine doet een beetje denken aan de legendarische Italiaanse Riva Aquarama. Maar in plaats van hout, is de Sarvo 37 grotendeels opgetrokken uit glinsterend aluminium. En onder de motorkap liggen een pakket batterijen die goed zijn voor 350 kWh en een 164 kilo zware elektrische motor die werd ontwikkeld door Jonas Voss, voormalig ‘chef-aandrijving’ bij supercarbouwer Koenigsegg. De aandrijflijn levert een vermogen van 955 kW (1280 pk) en dat is weer goed voor een topsnelheid van een slordige 130 kilometer per uur.
Lees ook:
Reservetank
Dat laatste is weer erg slecht voor het bereik, maar als je de gashendel met enige bescheidenheid bedient, zou de Sarvo 37 een actieradius van 130 tot 185 kilometer moeten hebben. Om te voorkomen dat je met je de blinkende schuit ergens zonder stroom komt te zitten, is er een ‘reservetank’ aan boord in de vorm van een extra pakketje batterijen dat in geval van nood handmatig kan worden aangekoppeld.
Met een flink zwaar laadstation zou het pakket binnen een uur volledig op te laden zijn. Gebruik je een 60 kW-lader dan duurt dat 5,5 uur en plug je hem met een stekkertje aan een normaal 220 volt stopcontact, dan zit je al snel 47 uur lang koffie te drinken. Gelukkig is er een koffiemachine aan boord (zie de tekening hieronder).
De eerste boot wordt op dit moment gebouwd en zou in mei klaar moeten zijn. Sarvo houdt de prijs nog even geheim, maar ga er maar rustig van uit dat je er lichtelijk zeeziek van wordt.
Specs
Lengte | 11,25 meter |
Breedte | 3,10 meter |
Totaal gewicht | 4780 kilo |
Gewicht batterijen | 1460 kilo |
Aandrijving | 995 kW (1280 pk) |
Topsnelheid | 70 knopen (129,4 km/u) |
Bronnen: Sarvo Marine, New Atlas
Beeld Sarvo Marine