Het is zo ver. Vandaag is in Londen de Bloodhound Super Sonic Car onthuld; het monster dat het snelheidsrecord op land aan gruzelementen moet rijden.
Bij elkaar is er acht jaar lang aan de Bloodhound SSC gewerkt en nu is hij onthuld. Men verwacht dat er de komende drie dagen 8000 mensen naar het Londense Canary Wharf zullen komen om het resultaat te bewonderen. Om alles goed te kunnen zien, zijn er van de carrosserie wat platen weggelaten en dat levert een boeiend inkijkje in de unieke techniek ‘onder de motorkap’.
Als alles verder volgens plan verloopt, vertrekt de Bloodhound en het team in het voorjaar van 2016 naar de Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in Zuid-Afrika. Daar zal piloot Andy Green niet meteen voluit gaan. Eerst wordt geprobeerd om met 800 mijl per uur (1287,48 kilometer per uur) het bestaande record van 1227,986 km/u, dat overigens ook op naam van Green staat, te breken. Pas later in dat jaar wordt een poging ondernomen om die 1000 mijl per uur (1609 km/u) te halen.
Het enorme vermogen van 135.000 pk (ruim 100.000 kW oftewel elf keer het vermogen van alle huidige F1-wagens bij elkaar opgeteld) dat daar voor nodig is, wordt geleverd door drie krachtbonnen.
Een ervan is een Rolls-Royce EJ200-straalmotor uit een Eurofighter Typhoon, die goed is voor 90 kN voortstuwend vermogen. De overige 120 kN stuwkracht komt uit drie relatief kleine hybride raketten. Die raketten werken op basis van geconcentreerde waterstofperoxide (86 procent H₂O₂). Dat wordt langs een katalysator gejaagd, waardoor het uiteenvalt in superhete stoom (van 600 graden Celsius) en zuurstof. De stoom smelt de vaste brandstof in de raket en de zuurstof zorgt voor de verbranding.
Om dat enorme vermogen uit de drie raketten te krijgen, moet de 1000 liter waterstofperoxide er in 20 seconden onder een enorme druk doorheen worden geperst. En daar wordt de derde krachtbron in de Bloodhound voor ingeschakeld, een 550 pk (410 kilowatt) sterke, door sponsor Jaguar geleverde V8-sportwagenmotor die als een forse pomp dient.
Overigens is het scheurijzer dat vandaag voor het eerst aan het publiek wordt getoond nog niet helemaal klaar maar, zo meldt Jules Tipler van het Bloodhound team, voor zo’n 95 procent. Gewacht wordt nog op de raketmotoren en nog wat kleine delen van de carrosserie, waaronder de luchtremmen. Maar de spanning stijgt…
In KIJK 8/2015 kwam de Bloodhound uitgebreid aan bod. Het artikel is los te verkrijgen via Blendle, Myjour en eLinea.
Bronnen: Bloodhound
Beeld: Bloodhound/Stefan Majoram