Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De testvlucht van de nieuwe Amerikaanse ruimtecapsule van Boeing is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het bedrijf heeft een vermoeden waar het onlangs mis is gegaan.
Op 30 juli was het zover: Boeing ging zijn ruimtecapsule Starliner de lucht in schieten voor een nieuwe proefvlucht, de Orbital Flight Test 2. Maar door problemen met de Russische Nauka-module en het ISS werd de testvlucht opgeschoven naar 3 augustus. Ook die ging niet door vanwege problemen met de aandrijving. Boeing gaf toen aan te mikken op een nieuwe lanceerpoging later in augustus, maar – je raadt het al – die gaat niet door. Voorlopig geeft het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf geen nieuwe lanceerdatum op.
Lees ook:
Vochtige lucht
Ingenieurs van Boeing en NASA zijn nu druk bezig de oorzaak te achterhalen van het technische mankement dat resulteerde in de afgelasting van de Starliner-lancering. Inmiddels is bekend dat de Starliner niet wilde opstijgen vanwege problemen in de kleppen van het voortstuwingssysteem. Dertien van deze kleppen openden niet.
Een veelbelovende theorie suggereert dat er vocht in het aandrijfsysteem van het ruimteschip is gekomen, waardoor de valves vast zijn komen te zitten. Maar hoe het vocht binnen is gekomen, is nog de vraag.
Om die vraag te beantwoorden, moet de Starliner terug naar stal. Het ruimtevaartuig zal van de top van de Atlas V-raket worden gehaald om vervolgens naar de fabriek van Boeing op het Kennedy Space Center te worden gebracht. Daar gaat het bedrijf samen met Aerojet Rocketdyne, de fabrikant van de kleppen, de werkelijke oorzaak uitzoeken.
Mislukkingen
De Boeing CST-100 Starliner is een herbruikbaar ruimteschip dat in december 2019 zijn eerste testvlucht maakte en vanaf 2020 bemande vluchten naar het ISS had moeten maken. Maar dat liep even anders.
Voor Boeing reguliere vluchten mag uitvoeren, moet het bedrijf eerst drie testvluchten voltooien. En dat blijk lastiger dan verwacht. De eerste, de Pad Abort Test, bedoeld om te testen of de capsule ver genoeg bij de raket vandaan kan komen als er tijdens de lancering iets mis gaat, mislukte deels doordat een van de drie landingsparachutes niet uitvouwde.
De tweede test, de onbemande Orbital Flight Test, was bedoeld om te bekijken of de Starliner zelfstandig bij het ISS kon aanmeren. De lancering was succesvol, maar het ruimtevaartuig kwam niet in de juiste baan om de aarde om het ISS te kunnen bereiken. Later bleek dat het gevolg van een amateuristische fout. De systeemklok in de Starliner liep elf uur achter waardoor de timing van het systeem niet klopte. Hij landde dan ook enkele dagen later in de woestijn van New Mexico.
Beeld: Boeing