Het enorme lanceervliegtuig, ontworpen door Microsofts medeoprichter Paul Allen, heeft deze week zijn eerste test succesvol uitgevoerd.
In mei rolde de Stratolaunch voor het eerst zijn hangar uit en moest hij gaan beginnen aan meerdere tests voordat hij up and running is. Deze week zit de eerste test erop, waarbij het reusachtige vliegtuig alle zes zijn motoren gebruikte.
Zes motoren
Nog even in het kort wat de Stratolaunch gaat doen. De vliegreus moet in de toekomst kleine raketten met daarop een satelliet naar een hoogte van zo’n 11 kilometer brengen. Daar dient het toestel als een vliegende lanceerbasis en brengt satellieten in een baan om de aarde. Nadat hij deze klus heeft geklaard, keert het vliegtuig terug naar de startbaan.
Maar voor het zover is, moet het lanceervliegtuig natuurlijk eerst nog wat tests uitvoeren. De eerste test omvatte het toetsen van de motoren. De Stratolaunch heeft zes Pratt & Whitney-motoren die afkomstig zijn van twee gebruikte Boeings 747-400. De motoren werden op verschillende manieren getoetst en elk exemplaar volbracht zijn taak zoals verwacht.
Dat de Stratolaunch zes motoren nodig heeft, is overigens niet heel gek: de reus kan maar liefst 250.000 kilogram aan vracht meenemen. Dat is meer dan hij zelf weegt.
Flinke vracht
Nu deze test succesvol is afgerond, kan de Stratolaunch door naar de volgende, waarbij de motoren op hoger vermogen zullen draaien. Maar wij kijken alvast uit naar de volgende mijlpaal: wanneer de mobiele lanceerbasis zijn taxitests succesvol heeft uitgevoerd.
Bronnen: Stratolaunch, New Atlas, Popular Mechanics
Beeld: Stratolaunch
Lees ook:
Wil je graag meer lezen over de Stratolaunch? In KIJK 10/2017 lees je alles over deze vliegende raketreus. Deze editie kun je hier bestellen. Abonnee worden? Dat kan hier!