US Marines testen systemen van de toekomst

André Kesseler

10 mei 2017 16:00

US Marines

De Amerikaanse mariniers werken aan verschillende systemen die landingen veiliger en eenvoudiger moeten maken.

De core business van mariniers is dat ze vanuit zee ergens op een vijandelijk stuk kust moeten zien te komen. Dat wordt, door vijanden die over almaar betere wapens en detectiemiddelen beschikken, steeds lastiger. En dus proberen de Amerikanen (onbemande) apparatuur te ontwikkelen die de manschappen kunnen helpen om ergens veilig aan land te komen.

ANTX 2017

Tijdens de Ship-to-Shore Maneuver Exploration and Experimentation Advanced Naval Technological Exercise 2017 (ANTX 2017), werden maar liefst honderd van die nieuwe systemen voor de US Marines getest. Bekijk onderstaand filmpje.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

We pikken er een paar van de spannendste systemen uit die tijdens ANTX-17 werden getest.

ALC-AC

Als de troepen aan land gaan, is het handig dat ze vanuit zee op vuursteun kunnen rekenen. Dat kan natuurlijk vanaf marineschepen, maar er wordt ook gewerkt aan onbemande hovercrafts, de Autonomous Landing Craft – Air Cushion of ALC-AC.

De hovercraft vervoeren HIMARS-raketwerpers (foto hieronder) die vanaf het dek met hun 227 millimeter raketten vijandelijke stellingen kunnen beschieten. Als de troepen eenmaal aan land zijn, ‘vliegvaren’ de ALC-AC’s het land op en gaan de HIMARS van boord om samen met de troepen verder landinwaarts te trekken.

MUTT

Tijdens de oefening werd ook geëxperimenteerd met een onbemande minitank, het semi-autonome Multi-Utility Tactical Transport (MUTT) – een 6×6 all terrain vehicle. Het rupsvoertuig heeft een nogal formidabele .50 mitrailleur aan boord, die overigens wel gewoon door een menselijke operator wordt bediend (vandaar semi-autonoom).

Een andere versie van de MUTT diende als droneplatform. Het autonome voertuig kan een quadcopter lanceren die vervolgens kleine bommen op vijandelijke posities kan laten vallen. Het was overigens niet de enige drone die voorbij kwam. Er werd ook gevlogen met een Vapor-55 – een flinke miniheli die zo’n 15 kilo aan vracht kan vervoeren. En de Expeditionary Eye (Ex-Eye), een minidrone van handpalmformaat die camerabeeld naar een Android-tablet kan sturen, passeerde ook de revue.

Hypersub

Tot slot werd tijdens ANTX 2017 de Hypersub getest: een futuristisch aandoende mix van een onderzeeër en een speedboot. De bijna 14 meter lange hybride kan met zijn 480 pk dieselmotoren boven water een snelheid van zo’n 60 kilometer per uur bereiken. Onder water haalt hij, met zijn elektrisch aangedreven boegschroeven, een kilometer of 10 per uur.

De Hypersub kan volgens de bouwers 400 meter diep. Hoe de mariniers het James Bond-achtige vaartuig precies willen gebruiken, is niet bekend. Maar het lijkt een ideale manier om onder water heel sneaky-sneaky een vijandelijke kust te benaderen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bron: Popular Mechanics

Beeld: U.S. Marine Corps photo by Cpl. Lauren Whitney./ U.S. Navy photo by John F. Williams / US Marines