Peperduur spookschip krijgt nieuwe motor

André Kesseler

08 september 2018 08:59

Zumwalt

Door een ‘rammeltje’ in de motoren moesten de motoren van een nieuw Amerikaanse stealthschip worden vervangen.

De Zumwaltklasse is eigenlijk al vanaf het begin omstreden. De ontwikkeling ervan verliep buitengewoon moeizaam en door allerlei technische problemen liepen de kosten enorm hoog op. Toen het eerste schip eenmaal in de vaart was genomen, knalde het tijdens beproevingen tegen een zijwand van het Panamakanaal, waarna de boeg moest worden gerepareerd. Nu moeten bij het tweede schip de complete motoren worden vervangen omdat er ergens in het binnenwerk iets stuk is gelopen. En dat terwijl het 3 miljard dollar kostende schip nog niet eens in echt gebruik is genomen.

Lees ook: Problemen Zumwaltklasse nog niet voorbij

Straalmotor

Bij ‘motor’ denk je waarschijnlijk aan een stampende diesel ter grootte van een doorzonwoning. Maar dat is niet het geval. De ‘Zumwaltjes’ zijn namelijk volledig elektrische schepen. De energie wordt aan boord opgewekt met twee MT30-hoofdturbinegenerators,  vier hulpgenerators en twee zogenoemde advanced induction motors van 34,6 megawatt elk. De twee hoofdturbinegenerators die stuk zijn, lijken meer op een vliegtuigstraalmotor dan op een scheepsmotor. De 15 ton zware MT30’s zijn 8,50 meter lang, 3,40 breed  lang, en 2,70 hoog. Ze zijn naaste familie van de Rolls-Royce Trent 800-straalmotoren die de Boeing 777-vliegtuigen aandrijven en hebben maar liefst voor tachtig procent dezelfde onderdelen.

Railsysteem

Toen de motoren eerder dit jaar tijdens een test werden ingeschakeld, produceerden ze ongewone trillingen. Uit een onderzoek met een minicamera bleek dat verschillende turbinebladen in het hart van de machine door onbekende oorzaak waren afgebroken. Reparatie aan boord is niet mogelijk en dus moesten de gevaartes uit de machinekamer worden getild. Dat gebeurde afgelopen week op de werf van Bath Iron Works in de Amerikaanse staat Maine, waar de Zumwalt-schepen ook worden gemaakt. Om de klus te klaren is een speciaal railsysteem gebouwd waarmee de motor uit het schip kon worden gehesen.

(On)zichtbaar

De Zumwaltklasse zijn stealth schepen. Met het blote oog zijn ze zelfs op grote afstand niet te missen, maar voor vijandelijke radarsystemen zijn ze vrijwel onzichtbaar. Ze werden bedacht en ontworpen in een tijd dat analisten ervan uit gingen dat toekomstige conflicten voornamelijk op het land zouden worden uitgevochten. De marine kreeg dan de taak om vanuit ondiepe wateren voor de kust (het zogenoemde bruine water) vijandelijke wapensystemen uit te schakelen en zo troepen op het vasteland te ondersteunen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het plan was om 32 van die peperdure superschepen te bouwen. Maar de wereld veranderde opnieuw. Marineschepen zouden volgens de nieuwe inzichten toch meer op open zee gaan opereren en dus schroefde de US Navy het aanvankelijke aantal van 32 Zumwalts terug naar 24, nog iets later naar 7 en tot slot naar 3. Nummer twee van die drie, de USS Monsoor, zou januari 2019 in gebruik worden genomen. Maar dat wordt dus waarschijnlijk later. Op zich niet zo’n punt, want er zijn ook problemen met de speciale munitie voor de boordkanonnen, waardoor de Zumwalts niet kunnen doen waarvoor ze gebouwd zijn.

Bronnen: Popular Mechanics, Bath Iron Works

Beeld US Navy

KIJK 9/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!