Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Geregeld duiken ze in de media op: splinternieuwe bedrijven die zeggen een revolutionair product te hebben ontwikkeld. Financiers geloven het allemaal en steken er kapitalen in. Maar in veel gevallen zijn ze dat geld kwijt.
Sommige start-ups halen miljarden binnen omdat ze jaar na jaar beloven snel met een baanbrekende technologie te zullen komen. Sinds 2011 is dat ook het verhaal van Magic Leap, een bedrijf dat met geld van onder meer Google, Alibaba en investeerders uit Saoedi-Arabië beweert te werken aan een verbeterde versie van augmented reality: het projecteren van realistische 3D-beelden in de echte wereld.
Magertjes
De hype werd keer op keer nieuw leven ingeblazen doordat Magic Leap een invloedrijke journalist in het hoofdkwartier in Florida wist te verbazen met superrealistische projecties. Het probleem? Magic Leap slaagde er steeds maar niet in een product te ontwikkelen waarmee de technologie voor iedereen bruikbaar zou worden.
Maar in april 2019 was dan eindelijk in een zeer beperkt aantal Amerikaanse winkels voor 2295 dollar de Magic Leap-console te koop. Dit apparaat bestaat uit drie elementen: een headset die de digitale beelden op je netvlies projecteert, een schijfvormige computer die je aan je broekriem kunt hangen, en een handheld-controller waarmee je de digitale projecties stuurt.
Zijn de hooggespannen verwachtingen waargemaakt? Helaas, de recensies van techjournalisten steken magertjes af bij de hype. Het gezichtsveld is niet erg breed en de digitale beelden zijn aan de donkere kant en onrealistisch. De langzame tracking is het grootste probleem: wanneer de gebruiker zijn hoofd naar links of rechts draait, duurt het te lang voordat de digitale projecties dezelfde beweging hebben gemaakt.
De reactie van Magic Leap op de weinig enthousiaste besprekingen was voorspelbaar: het bedrijf beloofde zeer snel met een revolutionaire verbetering te komen. En dus is CEO Rony Abovitz nu druk bezig om nog meer geld op te halen bij durfkapitalisten…
Dit is een voorbeeld uit het kaderverhaal ‘Valse start-ups’ te vinden in KIJK 5/2020. Deze editie ligt in de winkel vanaf 16 april tot en met 21 mei.
Meer informatie:
- Fortune: Magic Leap CEO Responds to Hype-Bursting Report That Its Tech Is Subpar
- YouTube: Theranos – Silicon Valley’s Greatest Disaster
- The Verge: Magic Leap one first look: worth the hype?
Tekst: Teake Zuidema
Beeld: Magic Leap