KIJK-lezer Saskia zag in Google Earth iets bijzonders. Toen ze inzoomde op een eilandengroep in de Indische oceaan vond ze iets dat wel op een vliegtuig lijkt. Saskia besloot niet alleen KIJK, maar ook de instanties in te lichten… en kreeg antwoord.
Malaysia Airlines vlucht MH370 verdween op 8 maart 2014 van de radar en sindsdien ontbreekt vrijwel elk spoor. Het Nederlandse bedrijf Fugro zoekt vanaf dat moment met verschillende schepen een enorm gebied af om een spoor van het vermiste toestel te vinden. Maar nog altijd zonder succes. KIJK-lezer Saskia Ronkes-Agerbeek denkt te kunnen helpen.
Saskia vertelt: “Ik ben al vanaf het begin van de vermissing via Google Earth actief aan het speuren. Naar aanleiding van het stuk vleugel dat op het eiland Réunion (ten oosten van Madagaskar, red.) was aangespoeld, ben ik in die buurt gaan zoeken. Toen ik met de tijdsbalk opnamen van voor en na het tijdstip van de crash met elkaar vergeleek, viel me opeens iets op.”
Op een van de eilanden van de Cargados Carajos-bank zag ze iets dat de vorm van een vliegtuig had, maar dan eentje die op de kop, zonder staartstuk in het zand onder de waterspiegel ligt. “Ik heb,” zo vertelt Saskia, “vervolgens diverse pogingen gedaan om in contact te komen met Malaysia Airlines. Maar helaas… Op dat moment was ik de moed al aan het opgeven toen dat artikel in KIJK kwam.”
Fugro
Naar aanleiding van dat artikel in KIJK 3/2016, waarin we verschillende complotten over de ramp met de MH370 proberen te ontzenuwen, deed ze een nieuwe poging om haar vondst aan de buitenwereld kenbaar te maken en stuurde een mailtje naar Fugro.
Een woordvoerder antwoordde even later: “Inmiddels zoeken we met drie Fugro schepen al meer dan anderhalf jaar naar het vliegtuig en voorlopig hebben we nog geen spoor gevonden. Dat is niet zo verwonderlijk gezien de grootte van het zoekgebied, de lastige omstandigheden op zee en de zeer ruige bodem. Hoewel wij bij Fugro niet betrokken zijn bij de keuze van het zoekgebied, hebben wij ons er wel in verdiept. Op basis van alle beschikbare informatie wordt met grote nauwkeurigheid aangenomen dat we op dit moment zoeken in het juiste gebied, diep in de Indische Oceaan.”
Volgens Fugro wil de vondst van een deel van de vleugel op La Réunion niet zeggen dat het toestel daar in de buurt is gecrasht. Het drijvende onderdeel kan, in de 500 dagen dat het op zee heeft rondgedobberd, overal vandaan zijn gekomen.
Wrakstukken
De woordvoerder denkt ook niet dat het object dat Saskia op de Cargados Carajos-bank vond de verdwenen MH370 is. “De locatie ligt vrij dicht bij een eilandengroep en hoewel die niet al te dicht bevolkt is, wonen er toch mensen in de buurt. Die zouden binnen vrij korte tijd na de crash wrakstukken hebben moeten vinden. Tevens zouden ook al veel eerder en veel meer wrakstukken op La Réunion hebben moeten aanspoelen. Bovendien wijzen de communicatiegegevens van het vliegtuig totaal niet naar een locatie anders dan de zuidelijke Indische Oceaan.”
Toch belooft de woordvoerder de gegevens door te sturen naar het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) in Australië, de opdrachtgever voor de zoektocht. “Zij nemen alle aanwijzingen, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk ook, zeer serieus en zullen hier ongetwijfeld aandacht aan gaan besteden.”
Dood spoor
Ook van ATSB krijgt de Nederlandse keurig antwoord. De Australiërs mailen: “Omdat we zo veel e-mails van het publiek over dit onderwerp ontvangen, kunnen we niet iedereen een gedetailleerd antwoord geven. Maar wees gerust, uw melding wordt door onze onderzoekers bekeken en beoordeeld.”
ATSB geeft Saskia vervolgens een mailadres van de Maleisische regering, omdat de locatie buiten het Australische zoekgebied ligt en Maleisië dan verantwoordelijk is. Maar daar loopt het spoor (voorlopig) dood. Eerder al lieten de onderzoekers weten dat er al die tijd waarschijnlijk op de verkeerde plek is gezocht en pleitten ervoor om het zoekgebied met nog eens 25.000 vierkante kilometer uit te breiden. Maar eergisteren werd bekend gemaakt dat Maleisië de zoektocht naar het verdwenen toestel over twee weken gaat staken.
Hoewel de kans klein lijkt dat het wrak van de MH370 daadwerkelijk op de zandbank bij Madagaskar ligt, blijft het toch een opmerkelijke zoektocht van de Nederlandse.
Beeld: Fugro/Google Earth