Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Van sciencefiction naar realiteit: de taxidrone komt eraan. Deze bedrijven werken aan de toekomst van de vliegende auto.
In The Man with the Golden Gun (1974) ontsnapt James Bonds vijand Scaramanga ermee. En in de openingsscène van Blade Runner, de scifi-klassieker uit 1982, duurt het slechts enkele seconden voordat het eerste exemplaar in beeld verschijnt. Dankzij de filmindustrie kennen we hem al decennialang: de vliegende auto.
Maar inmiddels is die geen fantasievoertuig meer. Zo’n 140 bedrijven werken aan een echt exemplaar. Een paar voorbeelden in het kort.
Lees ook:
Volocopter
Het Duitse bedrijf Volocopter werkt aan een vliegende taxi met achttien propellers en ruimte voor twee passagiers. Het bedrijf heeft al een aantal testvluchten met het voertuig gemaakt in Dubai, en kondigde onlangs aan de elektrische, vliegende auto ook te introduceren in China. Om de veiligheid te bevorderen wil Volocopter zijn taxidrones uitrusten met een parachute. “Maar die zul je eigenlijk nooit nodig hebben”, aldus het bedrijf.
Skai
Waar veel taxidrone-bedrijven voor een elektrische motor kiezen, hebben de Amerikaanse startup Alaka’i Technologies en BMW een ander idee. Hun vliegende auto, Skai, zal op waterstof vliegen. Het toestel is uitgerust met zes propellers, kan vijf personen vervoeren en zou zo’n 650 kilometer (4 uur) op één tank waterstof kunnen overbruggen.
Lilium
Het Duitse bedrijf Lilium hoopt zijn taxidrone in 2025 op de markt te brengen. Deze Lilium Jet kan afstanden tot 300 kilometer overbruggen. Het elektrische vliegtuigje kan net zoals een drone verticaal opstijgen en landen. De vleugels zijn uitgerust met 36 straalmotoren die na het opstijgen kantelen zodat het toestel vooruit kan vliegen. Een staart, roer en propellers ontbreken.
PAL-V
Ook het Nederlandse bedrijf PAL-V heeft een vliegende auto ontwikkeld. De Liberty is een combinatie van een driewieler en een gyrocopter, en kan twee personen vervoeren. Op de weg krijgt het een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur en in de lucht 180 kilometer per uur. Het toestel krijgt een nuttige lading van 246 kg en een vliegbereik van 500 km (1.315 km op de weg).
CityAirbus
Airbus werkt aan een volledig elektrische ‘multikopter’: de CityAirbus. (Zie foto helemaal bovenaan dit artikel.) Het toestel is 8 bij 8 meter, heeft acht propellers en een batterijcapaciteit van 110 kilowattuur. Vier personen kunnen mee in de vliegende auto die een snelheid van 120 kilometer per uur moet gaan behalen. Er zijn al meerdere testvluchten met de CityAirbus gemaakt.