Start-up Hyperloop One heeft financiële steun van Richard Bransons holding gekregen en zal vanaf nu Virgin Hyperloop One gaan heten.
Brits zakenman Richard Branson is een druk baasje. De man heeft veel en uiteenlopende bedrijven: Virgin Records, Virgin Mobile, Virgin Atlantic, Virgin Galactic, Virgin Racing en ga zo nog maar even door. Maar hier houdt het nog niet op, want sinds kort komt daar ook nog Virgin Hyperloop One bij. Branson heeft namelijk met zijn holdingmaatschappij Virgin Group geïnvesteerd in het futuristische vervoersbedrijf Hyperloop One dat vanaf nu niet meer zo zal gaan heten.
Zelfde missie
Met de investering van Virgin Group zal het vervoersbedrijf toegang krijgen tot de kennis van Virgin die kan leiden tot verbeterede technologieën. De missie van Virgin Hyperloop One verandert hiermee niet; het is nog steeds de bedoeling dat over een paar jaar mensen worden vervoerd door een vacuümbuis met zo’n 1000 kilometer per uur.
Dit jaar is een goed jaar voor Hyperloop One; ze hebben flink wat vooruitgang geboekt. In augustus nog zweefde een prototype succesvol boven de magnetische rails en behaalde zelfs een recordsnelheid van 310 kilometer per uur in vacuüm. En nu met de investering van Virgin Group kan het team hard gaan werken om dit record te verbreken.
Dollartekens
Twee maanden geleden schreven we nog dat Hyperloop One hard op zoek was naar investeerders. Die waren nodig, aangezien gelekte documenten stelden dat het project per mijl (1,6 kilometer) tussen de 84 en 121 miljoen dollar gaat kosten.
De Virgin Group bestaat uit meer dan 60 bedrijven uit 35 verschillende landen die samen een omzet van ruim 24 miljard draaien. Om wat voor bedrag het gaat dat Virgin Group heeft geïnvesteerd, wordt niet vermeld, maar het is aannemelijk dat het een flink aantal nullen bevat.
Bronnen: Virgin Group, Popular Mechanics
Beeld: Greg Rose
Lees ook:
- Hyperloop-prototype haalt recordsnelheid in vacuüm
- Hyperloop One onthult 9 mogelijke routes door Europa
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!