Dit filmpje wordt ook besproken in de rubriek ‘Blankesteijns bites’ in KIJK 11/2016. Dit nummer ligt in de winkel van 20 oktober tot en met 16 november.
YouTubers die vloeken in hun filmpjes beweren dat ze geen advertenties meer krijgen bij hun video’s en daardoor veel geld mislopen. Hoe zit dat?
Videomakers op YouTube zijn boos en in de war over het weren van advertenties bij bepaalde filmpjes. YouTube-eigenaar Google legt uit dat bijvoorbeeld filmpjes met ‘seksueel suggestieve content’, geweld, ongepaste taal en het aanprijzen van drugs geen commercials krijgen en dus weinig inkomsten.
Vloeken
Maar hoe gaat Google na of een filmpje adverteerder-onvriendelijk is? Want elke minuut wordt zo’n 400 uur aan video geüpload. Volgens het kanaal h3h3productions zijn tags van grote invloed. Als daar schuttingswoorden tussen staan, heeft een filmpje meer kans te worden uitgesloten van advertenties. De presentator vertelt in onderstaand filmpje trots dat ze sindsdien naar hartenlust vloeken in hun video’s, maar de tags keurig netjes houden.
Grofgebekte makers kunnen overigens ook nog uitwijken naar een ander kanaal. Want videodienst Vid.me adverteert in deze provocerende clip dat daar wél alles kan: