VS zetten supersonische vluchten weer op de kaart

Laurien Onderwater

14 juli 2020 13:59

Boom Technology supersonisch vliegtuig

Boom Technology heeft bekendgemaakt dat een prototype van zijn supersonische toestel volgend jaar zijn eerste vlucht zal maken.

Het is ruim vijftig jaar geleden dat de Concorde voor het luchtruim koos. En in 2003, toen het vliegen met de Concorde toch echt veel te duur bleek, kwam er een einde aan de droom van supersonisch vliegen. Maar als het aan Boom Technology ligt, maken supersonische passagiersvliegtuigen een comeback. De Amerikaanse start-up kondigde onlangs aan dat het op 7 oktober de XB-1, een prototype op schaal van zijn aankomende commerciële jet Overture, zal uitrollen. Testvluchten zouden al in 2021 moeten beginnen.

Lees ook:

Mach 2.2

Boom Technology werd in 2014 in Denver opgericht. Al vrij snel erna wist het bedrijf voormalig medewerkers van SpaceX, Boeing, NASA en Lockheed Martin aan te trekken. Een aantal van deze bedrijven werkte ook al aan technieken voor stille supersone toestellen.

Twee jaar later presenteerde de start-up de Baby Boom: een 1 op 3 schaalmodel, dat Boom nu heeft doorontwikkeld. De XB-1 Supersonic Demonstrator, zoals het prototype officieel heet, heeft een spanwijdte van iets meer dan 5 meter, een bereik van 1852 kilometer en een startgewicht van 6100 kilogram.

Het uiteindelijke toestel, Overture dus, moet een spanwijdte van 18 meter krijgen, 61 passagiers kunnen vervoeren en een snelheid van 2335 kilometer per uur (Mach 2.2) halen. Het biedt plaats aan 55 tot 75 personen. De bedoeling is dat dit supersonische passagiersvliegtuig in 2030 aan zijn transoceanische vluchten begint. Van New York naar Londen vliegen, kost dan nog maar drie uur en 15 minuten.

Pre-orders

Voordat de COVID-19-pandemie begon, had Boom al voor 6 miljard dollar (zo’n 5,3 miljard euro) aan pre-orders voor het vliegtuig binnengehaald, dat een prijskaartje heeft van 200 miljoen dollar (176 miljoen euro). Daar zitten kopers als Virgin Group en Japan Airlines tussen.

Geluidsbarrière

Het probleem met de legendarische Concorde was dat het toestel boven land niet door de geluidsbarrière mocht gaan. Dat veroorzaakte namelijk zo’n harde supersonische knal dat op de grond de ramen aan diggelen konden springen. Door die beperking kon de Concorde eigenlijk alleen maar worden ingezet voor vluchten over de Atlantische Oceaan.

Hoe gaat Boom dat probleem omzeilen? Het bedrijf zegt zelf zoveel mogelijk gebruik te maken van technologieën die geluid reduceren. Bovendien zal de XB-1 alleen boven zee met supersonische snelheden vliegen – niet veel anders als bij de Concorde dus.

Bronnen: Boom Technology, CNN

Beeld: Boom Technology

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!