Op de foto hierboven zie je het onderste deel van een schip, waar je duidelijk een bobbel aanschouwt. KIJK geeft antwoord op de vraag waar deze voor dient.
Zo’n boegontwerp heet een bulbsteven. Een zeeschip kan natuurlijk niet zoveel doen aan de golven op zee, maar een ‘normale’ boeg veroorzaakt zelf ook een golf. En die zorgt voor weerstand. Daarom werd al aan het begin van de twintigste eeuw een nieuwe boegvorm bedacht – een Amerikaans marineschip was in 1910 waarschijnlijk de eerste hiermee. De bobbel net onder de waterlijn wekt zelf ook een golf op en het ‘dal’ achter die golf valt bij hogere snelheden precies samen met de boeggolf.
Daardoor heffen beide elkaar grotendeels op en dat is goed nieuws voor de weerstand en dus het brandstofgebruik. Een beetje schip haalt door die ‘neus’ al snel een besparing van 12 tot 15 procent én een hogere snelheid, zonder dat er meer vermogen nodig is. Maar het werkt alleen bij snelheden boven de 6 knopen (11 kilometer per uur). Dus als een schip de meeste tijd langzamer vaart, zou de bulbsteven alleen maar meer weerstand opleveren.
Deze vraag kon je vinden in KIJK 2/2019.
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!