Door koolstof- en stikstofcomponenten aan bestaand rubber toe te voegen, weet het zichzelf te herstellen.
Daar sta je dan, met een lekke autoband aan de kant van de weg. Je had al het gevoel dat je over iets scherps heen was gereden. Gelukkig heb je net een reservewiel in de achterbak gelegd, maar zou het niet veel gemakkelijker zijn als die vermaledijde band zichzelf zou kunnen repareren? Amerikaanse onderzoekers laten deze techniek nu een stapje dichterbij komen.
Normaal gesproken wordt aan het rubber van autobanden zwavel, of een andere stof die erop lijkt, toegevoegd. Dit proces genaamd vulkanisatie zorgt ervoor dat polymeren sterkere bindingen met elkaar aangaan, waardoor de band langer mee zou moeten gaan en elastisch blijft. Maar als er een scherp voorwerp doorheen boort, worden deze verbindingen verbroken en kunnen niet meer herstellen.
Amit Das en zijn collega’s voegden geen zwavel toe aan bestaand autorubber, maar koolstof- en stikstofcomponenten. Deze stoffen bleken er bij kamertemperatuur voor te zorgen dat de verbindingen weer herstelden. Na acht dagen was het materiaal geheeld en kon een druk van 52 bar weerstaan – meer dan de huidige banden. Het rubber de eerste tien minuten tot 100 graden Celsius verhitten, versnelde het proces.
Oké, acht dagen is natuurlijk te lang als je aan de kant van de weg staat te chagrijnen, maar je spaart uiteindelijk wel wat banden uit.
Bron: Gizmag