Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Groot, groter, grootst. Deze monstertoestellen zijn qua formaat heer en meester in het luchtruim.
Orville Wright schrijft op 17 december 1903 geschiedenis door met een gemotoriseerd vliegtuig, dat hij samen met zijn broer Wilbur bouwde, een afstand van 260 meter af te leggen. The Wright Flyer, waarmee Orville deze gecontroleerde vlucht maakte, was qua afmetingen – een lengte van 6,41 meter en een spanwijdte van 12,29 meter – echter geen groots toestel. Dat kun je van de exemplaren in dit lijstje niet zeggen.
Lees ook:
Tupolev Tu-160
Met een lengte van 54,1 meter is de Russische Tupolev Tu-160 ’s werelds grootste operationele bommenwerper. Het toestel, met de NAVO-codenaam Blackjack, koos eind 1981 voor het eerst het luchtruim en werd zes jaar later door het 184e luchtmachtregiment van Oekraïne in dienst genomen.
Verder is de Tupolev Tu-160, met een maximaal startgewicht van 275.000 kilogram, eveneens de zwaarste bommenwerper die op dit moment operationeel is. Bovendien heeft het toestel een vluchtbereik van meer dan 12.000 kilometer zonder bijtanken en kan het gedurende lange tijd een maximumsnelheid van Mach 2.05 (2511 kilometer per uur) aanhouden.
Airlander 50
Hybrid Air Vehicles (HAV), het in Bedfordshire gevestigde bedrijf dat de 91 meter lange Airlander 10 heeft ontwikkeld, kondigde begin 2019 aan dat het prototype niet meer zal worden gebruikt. ’s Werelds grootste luchtschip heeft gedurende zijn carrière zes testvluchten uitgevoerd, waarvan er twee eindigden in een crash.
Nu de ‘vliegende kont’ met pensioen is, werkt HAV druk aan zijn opvolger: de Airlander 50. Deze grote broer van de Airlander 10 wordt maar liefst 119 meter lang en kan in zijn laadruim van 500 kubieke meter zo’n 60.000 kilo aan vracht of vijftig passagiers meenemen.
Mrija
De Antonov An-225 Mrija werd ontworpen om de Boeran – de Russische tegenhanger van de spaceshuttle – te transporteren. Hoewel het ruimteveer nooit zijn nut bewees, deed An-225 dat wel. En met een lengte van 85 meter mag het toestel zich het grootste vrachtvliegtuig ter wereld noemen.
Vanwege onderhoud stond Mrija anderhalf jaar lang aan de grond. Maar aangezien alles en iedereen een steentje moest bijdragen om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden, werd het Oekraïense vliegtuig op 13 april toch van stal gehaald. Zijn missie: hulpgoederen, waaronder medicijnen, testmiddelen en beschermingsmaterialen vervoeren.
Airbus A380
Decennialang was de titel grootste passagierstoestel ter wereld onbedreigd in handen van de Boeing 747, maar de Airbus A380 stootte dit vliegtuig van zijn troon. Het gevaarte van 72,7 meter is goed voor 853 passagiers als iedereen economy vliegt, maar doorgaans is het toestel ingericht voor zo’n 550 personen.
Er wordt nagedacht over een verlengde versie, de A380-900. Daar zouden nog eens 100 reizigers extra in passen, maar of die er ook echt komt, is niet bekend.
Mil Mi-26
Niet alleen het grootste vrachtvliegtuig en de grootste bommenwerper zijn van Russische makelij. Ook ‘s werelds grootste helikopter die in serie wordt gebouwd, is van Russische afkomst. Op 14 december 1977 steeg het eerste prototype van de Mil Mi-26, met een lengte van 40 meter, met succes op. Inmiddels is het toestel in zowel civiele als militaire dienst.
Voor de liefhebbers nog een aantal specs over de Mi-26. Breedte: 8,20 meter. Hoogte: 8,10 meter. Maximaal aantal passagiers: 85. Topsnelheid: 294 kilometer per uur. Maximaal startgewicht: 56.000 kilogram. Vliegbereik: 800 kilometer.
AVIC AG600 Kunlong
De Chinezen proberen al een tijdje mee te doen met de grote jongens in de vliegtuigwereld, maar kennen een geschiedenis van vertragingen en problemen. Het vliegtuig AVIC AG-600 Kunlong, dat zowel vanaf een harde ondergrond als water kan opstijgen, moet ze een duwtje in de goede richting geven. In 2016 hebben de Chinezen dit grootste watervliegtuig ter wereld onthuld.
Het toestel is overigens niet het grootste watervliegtuig dat ooit heeft gevlogen. Dit is de H4-Hercules, beter bekend als Spruce Goose. De H4-Hercules werd in 1940 gebouwd, maar was niet erg succesvol. Hij heeft namelijk maar een keer, in 1947, gevlogen. Het toestel was ontwikkeld voor militaire doeleinden.
Stratolaunch
Hoewel hij een beetje een vreemde eend in dit rijtje is, kan de Stratolaunch hier toch niet ontbreken. Met een spanwijdte van dik 117 meter is dit ’s werelds breedste vliegtuig. Paul Allen, inderdaad een van de oprichters van Microsoft, ontwikkelde de Stratolaunch als een nieuwe oplossing om satellieten in een baan om de aarde te brengen. Daarvoor vliegt het gevaarte eerst, mét de raket die de satelliet vervoert, tot een hoogte van zo’n 10 kilometer. Vanaf die hoogte vliegt de raket op eigen kracht verder de ruimte in om de satelliet netjes in zijn baan af te leveren.
Op 13 april 2019 vloog het toestel voor het eerst, en voor het laatst. Het nut van de Stratolaunch moet dus nog worden bewezen, maar dat maakt zijn verschijning niet minder imposant.
Beeld (foto header): Airbus