Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De Phoenix, die enkel waterdamp belooft te produceren, moet ’s werelds eerste door vloeibare waterstof aangedreven passagiersvliegtuig worden.
In 2019 onthulde AeroDelft, een 50 koppen tellende, internationale studentengroep verbonden aan onder meer de TU Delft, het ontwerp voor een schoon, duurzaam vliegtuig: één die niet vliegt op kerosine, maar op vloeibare waterstof. Nu, twee jaar later, is het prototype klaar. Het apetrotse team presenteerde de Phoenix PT gisteren tijdens een online-event.
Lees ook:
Maagdenvlucht
Een beperkt budget dwong de studenten creatief over de ontwikkeling van het blauwwitte, met logo’s van sponsoren versierde prototype na te denken. Zo hebben ze geld bespaard door de mallen van kleinere onderdelen zelf te 3D-printen en af te werken.
Na het onthullen van het prototype is de volgende stap is natuurlijk het vliegtuigje daadwerkelijk een rondje te laten vliegen. Deze maagdenvlucht moet, als het team de spreekwoordelijke puntjes op de i heeft gezet, dit voorjaar plaatsvinden.
Deze eerste testvlucht zal het prototype op batterijen maken. In de zomer volgt een vlucht op gasvormige waterstof. Het team hoopt het jaar af te sluiten met een vlucht op de vloeibare variant van de schone brandstof in het najaar.
Duurzame luchtvaart
Uit het waterstofvliegtuig ‘tuft’ alleen waterdamp. Schadelijke uitstoot, die vrijkomt bij de verbranding van conventionele luchtvaartbrandstoffen zoals kerosine, is daarmee dus verleden tijd. Met de Phoenix hopen de studenten de luchtvaartindustrie een zetje in de juiste, duurzame richting te geven en te inspireren om deze innovatie (het gebruik van vloeibare waterstof) op grote schaal toe te passen.
Uitdagingen zijn er nog genoeg. Zo moet de waterstof om vloeibaar te blijven op een temperatuur van -253 graden Celsius worden gehouden. Daarvoor is een opslagtank nodig met een isolatiewand van zeker 20 centimeter dik.
Ook in de productieketen – de productie, opslag en transport – van waterstof zijn verbeteringen nodig om de stof efficiënt en duurzaam op grote schaal te kunnen produceren. Waterstof in de luchtvaart zal bijvoorbeeld alleen duurzaam zijn als deze met groene stroom wordt geproduceerd
Bronnen: AeroDelft
Beeld: AeroDelft