Door delen van de tocht volledig elektrisch te varen, zou het hybride cruiseschip zo’n 3000 ton CO2 per jaar minder uitstoten.
Jaarlijks pakken duizenden vakantiegangers hun welverdiende rust aan boord van een cruiseschip. Leuk zo’n tocht, maar helaas stoten de gevaartes, die vaak zo groot zijn als flatgebouwen, tijdens de trip een hoop vervuilende stoffen uit. De Noorse veer- en transportdienst Hurtigruten slaat een groenere weg in. Onlangs voer zijn hybride cruiseschip MS Roald Amundsen voor het eerst door de wateren ten westen van Noorwegen – en dat deels elektrisch.
Lees ook:
Wereldreizigers
Het cruiseschip is vernoemd naar de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen die in december 1911 de eerste mens op de Zuidpool werd. Het vaartuig, dat speciaal is ontworpen om door ijzige wateren te varen, heeft alles wat het hartje van de maximaal 530 passagiers begeert; sauna’s, zwembaden, restaurants, bars, enzovoorts.
En toch is het schip anders dan andere cruiseschepen. Het gloednieuwe Noorse vaartuig koerst namelijk niet alleen op de gebruikelijke vervuilende brandstoffen door het water, de Amundsen vaart dankzij de hybride aandrijving stukken van de tocht volledig elektrisch.
Elektrisch
Daarmee is het cruiseschip de eerste die op battery power kan varen. In eerste instantie moet dat de CO2-uitstoot met 20 procent verminderen (zo’n 3000 ton CO2 per jaar). Maar dat is volgens Hurtigruten slechts het begin; in de toekomst moet dat getal verder omhoog.
In de zomer zal de MS Roald Amundsen, na deze succesvolle, deels groene maagdentocht, passagiers gaan vervoeren tussen Spitsbergen en Groenland. Later staan ook reizen naar Amerika in de planning en volgend jaar moeten ook de ijzige wateren rond Antarctica eraan geloven. De komende paar jaar wil Hurtigruten, wat ‘de snelle route’ betekent, nog meer hybride cruiseschepen aan zijn vloot toevoegen.
Bronnen: Hurtigruten, New Atlas
Beeld: Hurtigruten
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!