Delft onthult Hyperlooppod Atlas 01

Laurien Onderwater

20 juni 2018 08:30

Delft Hyperloop

Gisteren presenteerde Delft Hyperloop zijn Atlas 01-pod en -launcher. Hiermee gaat het team op 22 juli deelnemen aan de competitie van SpaceX.

Het was een drukke bedoening gister in Delft toen het Hyperloop-team zijn nieuwste design – Atlas 01 – presenteerde in de aula van de Technische Universiteit. De module bestaat uit een launcher en een pod. Bovenop de launcher (met aandrijving, remmen, batterij en besturing) kan de pod worden geplaatst waarin passagiers kunnen zitten. Maar voor de competitie heeft het team een schaalmodel gemaakt. Met Atlas 01 denken de Nederlanders een nieuwe snelheidsrecord te kunnen vestigen.

Hyperloop

Even kort Elon Musks idee. De topman van SpaceX, baas van Tesla Motors en oprichter van PayPal bedacht een soort buizensysteem waaruit vrijwel alle lucht wordt gepompt en waar vervolgens capsules doorheen kunnen schieten. En dat met bijna de snelheid van het geluid ofwel dik 1100 kilometer per uur. Musk besloot om de Hyperloop Pod Competition uit te schrijven, waarbij studententeams en bedrijven over de hele wereld hun eigen Hyperlooppods ontwerpen, bouwen en testen.

Vorig jaar reisde het Delftse team al af naar Californië om een pod te testen in de 1,2 kilometer lange testbuis. Het Nederlandse team behaalde daarbij de eerste prijs voor best overal design and performance. De Delvenaren grepen helaas wel net naast de snelheidsprijs. In de bijna vacuüm getrokken buis haalden ze een snelheid van 93 kilometer per uur, 1 kilometer per uur langzamer dan studenten uit München.

Pijlsnel

93 kilometer per uur is een schijntje vergeleken met het huidige snelheidsrecord van 386 kilometer per uur (240 miles per hour). En met de Atlas 01 is team Delft vastberaden om dit record – dat vorig jaar december werd gevestigd – te verbreken. Welke snelheid team Delft dan wil halen, is niet duidelijk, maar het streven van de competitie van SpaceX is 800 kilometer per uur.

Volgens de rules and requirements van de SpaceX-competitie zal de wedstrijd op slechts één criterium worden beoordeeld: het behalen van de maximale snelheid gevolgd door succesvol afremmen (zonder botsing dus). En dat afremmen is ook nog een hele uitdaging. Gebeurt dat te vroeg, dan bestaat de kans dat de maximumsnelheid niet wordt gehaald, maar wordt er te laat afgeremd, dan crasht de pod.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: SpaceX, De Ingenieur, Tweakers

Beeld: Delft Hyperloop

Lees ook:

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!