Saoedi-Arabië krijgt ’s werelds langste Hyperlooptunnel

Karlijn Klei

26 juli 2019 15:59

hyperlooptunnel

Met een lengte van maar liefst 35 kilometer zou de testtunnel die in Koning Abdullahstad moet komen, in een klap de langste zijn.  

Virgin Hyperloop One en Saoedi-Arabië slaan de handen ineen om de stad in ontwikkeling, Koning Abdullahstad, van een hyperlooptesttunnel te voorzien. Dat kondigde het Amerikaanse transportbedrijf onlangs aan. De 500 meter lange testtunnel in Californië is er niks bij; de oosterse variant moet maar liefst 35 kilometer lang worden. Daarmee belooft het voorlopig de titel van ’s werelds langste hyperlooptunnel in te gaan pikken.

Lees ook:

Plannen

De tunnel in Koning Abdullahstad, zo’n 100 kilometer ten noorden van Djedda, zal in eerste instantie gebruikt worden voor tests. Naast de aanleg van de spoorlijn, beloven de plannen ook de bouw van een onderzoekscentrum en een fabriek die de productie van de nodige onderdelen op zich zal nemen.

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat het komt tot een uitgebreid hyperlooptunnelsysteem waarmee mensen met hoge snelheid van A naar B kunnen. Zo zou de vacuümtrein de nu meer dan 10 uur durende trip van de hoofdstad Riyad naar Djedda terugbrengen naar slechts 76 minuten. De reis van Riyad naar Abu Dhabi kost dan geen 8,5 uur meer, maar enkel 48 minuten.

Het zal overigens nog wel even duren voordat het werkelijk zover is. Nog voor de lange testtunnel kan worden aangelegd, moet er namelijk nog onderzocht worden in hoeverre het plan haalbaar is en wat de impact van de tunnel zal zijn.

Delft Hyperloop

Amerika en Saoedi-Arabië zijn bij lange na niet de enige landen die zich met de ontwikkeling van de razendsnelle vacuümtreinen bezighouden. Om de ontwikkeling een boost te geven en werkelijk tot die gedroomde 1100 kilometer per uur te komen, besloot bedenker Elon Musk onder meer de Hyperloop Pod Competition uit te schrijven. Hierbij ontwerpen, bouwen en testen studententeams en bedrijven over de hele wereld hun eigen Hyperlooppods.

Helaas ging ons eigen Delftse team, Delft Hyperloop, dit jaar niet met de gouden plak naar huis. Met hun capsule Atlas 02 wilden studenten met 600 kilometer per uur het snelheidsrecord voor de vacuümtreinen verbreken. Door een mankement sloegen de noodremmen vroegtijdig aan en haalden ze slechts een snelheid van 188 km/u. In 2017, bij de eerste editie van de wedstrijd, kwam het Delftse team wel als winnaar uit de bus.

Bronnen: Virgin Hyperloop One, New Atlas, NOS

Beeld: Virgin Hyperloop One

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK