Sommige Tesla-bezitters konden gisteren drie uur lang hun auto niet in vanwege onderhoud aan de server.
Waar de meeste auto’s met een sleutel te openen zijn, kun je met een Tesla model 3 gewoon je voertuig met een smartphone ontgrendelen. Via een app gaan de autodeuren automatisch open als je in de buurt van het voertuig bent. Als je mobiel leeg is, kun je ook een pasje gebruiken om je auto te openen. Foutloos systeem toch?
Lees ook:
Buitengesloten
Nou, bijna. Het probleem is dat die app gekoppeld zit aan een computersysteem. Dus toen de server van de Tesla-app eruit lag, werden veel Tesla-bezitters buitengesloten. Het programma had ze spontaan uitgelogd en toen ze weer inlogden, was de koppeling tussen de app en hun voertuig verbroken. De autobezitters die ook nog eens de pech hadden dat ze hun kaart waren vergeten, konden de auto niet meer in en moesten soms wel drie en een half uur wachten.
Back-up
Toe het serveronderhoud eenmaal was afgerond, waren alle problemen snel opgelost en kon iedereen, soms iets later dan gedacht, weer op weg.
Als een fijne lepel mosterd na de maaltijd, moedigt het bedrijf van Elon Musk mensen aan om hun pasje of een fysieke sleutel (die je voor 150 euro apart kunt kopen) mee te nemen. Als Tesla van tevoren even had aangekondigd dat de server er een tijdje uit zou liggen, had dat een hoop problemen gescheeld.
Tekst: Jan Vos
Bronnen: The Next Web, Gizmodo
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!