TU Delft presenteert nieuwe waterstofauto

Naomi Vreeburg

25 mei 2018 10:59

waterstofauto

Het Eco-Runner Team uit Delft hoopt met deze verbeterde waterstofauto hoge ogen te gooien bij de Eco-marathon.

Het is bijna zover: in juli vindt de Eco-marathon in Londen plaats, een wedstrijd waarbij voertuigen zo zuinig mogelijk een parcours moeten afleggen. Verschillende studententeams uit Europa doen eraan mee. Het doel? Laten zien hoe efficiënt auto’s kunnen zijn. Het Eco-Runner Team van de TU Delft doet ook dit jaar mee aan de race met een waterstofauto en presenteerde onlangs een intelligentere en zuinigere versie van de wagen.

Waterstofauto

Met de brandstofcel die op waterstof werkt, kan de nieuwe wagen volgens berekeningen 5000 kilometer rijden op het equivalent van 1 liter benzine. Ten minste, op een vlak parcours. In de praktijk kan het verbruik hoger uitvallen. Vorig jaar haalde de Eco-Runner tijdens de race 2800 kilometer.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Waarom zou deze waterstofauto zuiniger zijn dan zijn voorganger? Dit komt onder meer doordat de wielen een klein beetje scheef zijn gezet, waardoor de wegligging is verbeterd. “Als je niet stuurt, gaat hij bijna perfect rechtdoor”, vertelt teammanager Joël Croese aan De Ingenieur. “Daardoor hoef je minder te corrigeren en bespaar je energie.”

Smart

Een belangrijkere vooruitgang is dat de nieuwe auto ‘slim’ is. De wagen is uitgerust met een computerprogramma dat in simulaties al duizenden keren over het parcours reed. Met behulp van verschillende sensoren houdt de waterstofauto tijdens de race de omstandigheden in de gaten. Het computerprogramma kan met deze input vervolgens op een scherm aangeven hoe de bestuurder het beste kan rijden.

Dit weekend voerde het team een test uit op een circuit in Lelystad en de resultaten waren veelbelovend. We hebben dus goede hoop dat TU Delft deze zomer de wedstrijd zal gaan winnen. No pressure.

Bronnen: De Ingenieur, Duurzaam Bedrijfsleven

Lees ook:

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!