Dit Braziliaanse chemieconcern wil slim verpakkingsmateriaal dat bedorven eten indiceert grootschalig gaan produceren.
Houdbaarheidsdata zijn een indicatie voor wanneer je het eten of drinken beter niet meer kunt consumeren. Maar er zijn zat mensen die de datum in de wind slaan en ouderwets ruiken of de melk nog goed is. Het bedrijf Braskem wilde het beslissen op die manier graag anders zien en besloot er wat wetenschap aan toe te voegen. Het chemieconcern ontwikkelde verpakkingsmateriaal dat van kleur verandert zodra het voedsel niet meer eetbaar is.
Zuurtegraad
De technologie zelf is niet nieuw, maar Braskem heeft een enorm voordeel ten opzichte van andere producenten: het is een miljarden business, wat betekent dat ze op grote schaal de technologie kunnen inzetten en in heel veel producten kunnen verwerken. Zo werkt de ‘houdbaarheidstechnologie’ voor flessendoppen, frisdrankblikjes, jerrycans, kannen etc.
Maar hoe werkt de techniek eigenlijk? Heel simpel: met de pH – de zuurtegraad – van het eten of drinken. In het materiaal van de verpakking zitten speciale polymeren verwerkt die reageren op pH. Zodra bijvoorbeeld de melk al iets zuurder is geworden, zal de dop van het melkpak van kleur veranderen:
Test, test
Ook al is er heel veel veranderd sinds vroeger wat betreft voedselveiligheid, nog steeds gaat dat in sommige landen flink mis. Zo was er in maart een voorval, waarbij inspecteurs waren omgekocht om toe te staan vlees – van een van de grootste voedselbedrijven in Brazilië – te verkopen dat was besmet met salmonella.
De technologie van Braskem kan dit soort zaken voorkomen. Het bedrijf wil eerst wel nog onderzoeken of er ook andere indicatoren dan zuurtegraad zijn. Daarnaast moet het bedrijf veel testen gaan uitvoeren om er zeker van te zijn dat de verpakking daadwerkelijk goed aan kunnen geven of eten al dan niet is bedorven. Braskem hoopt over zo’n twee jaar de nieuwe verpakking in de schappen te hebben.
Bronnen: The Washington Post, ScienceAlert
Beeld: Braskem
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!