De vrachtwagen reed een goede 4500 kilometer zonder dat een chauffeur hoefde in te grijpen.
De hobbelige omgeving rond de Rocky Mountains, de Great Plains in Kansas en wegen met sneeuw en regen. Deze verschillende rijomstandigheden wist een autonome truck onlangs allemaal te trotseren tijdens een driedaagse trip van Tulare (Californië) naar Quakertown (Pennsylvania). En dat alles om ruim 18.000 kilogram boter te vervoeren.
Geen tussenkomst
En natuurlijk om de technologie achter de truck te testen. De start-up Plus.ai rustte het voertuig namelijk uit met sensor fusion (het combineren van sensortechnologieën in één geïntegreerde sensormodule), deep learning-algoritmes en Simultaneous Location en Mapping (SLAM). Deze laatste technologie hielp de vrachtwagen bij het navigeren.
De autonome truck reed vrijwel het gehele traject zelf, een reis van 4500 kilometer. Hier deed het voertuig zo’n 41 uur over. Een chauffeur en ingenieur waren overigens wel aanwezig in de vrachtwagen om in te grijpen als hij toch de fout in zou gaan. Dit was niet het geval, zo laat Plus.ai weten. Wel gaf de chauffeur het aan als hij een pauze wilde nemen en waar.
Snel resultaat
De start-up wil nog meer tests doen, en daarbij nog meer cross-country tripjes, voordat zijn eerste commerciële product op de markt komt. De planning voor de verkoop van zelfrijdende voertuigen staat bij Plus.ai voor het jaar 2023.
Hoewel de concurrentie voor Plus.ai natuurlijk moordend is, hebben de PhD-studenten van Stanford die het bedrijfje oprichtten toch wel een veer in hun kont verdiend. De start-up bestaat namelijk pas sinds 2016; een snel resultaat dus, als je het ons vraagt.
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!