Een halt op kobalt: kobaltvrije accu’s in de maak

Loys Bakker

01 september 2021 17:07

kobalt

Het Chinese tech-bedrijf SVOLT claimt tijdens de Chengdu Motor Show op grote schaal batterijen te kunnen leveren zonder kobalt.

De ontwikkeling van mobiele elektronica is in de afgelopen jaren razendsnel gegaan, en daarmee nam de vraag naar kobalt ook flink toe. Het metaal zorgt namelijk voor een hogere energiedichtheid in batterijen. Oftewel, het gewicht van de batterijen blijft lekker laag terwijl je er wel veel energie in op kunt slaan. Dat is bijvoorbeeld handig bij het maken van flinterdunne mobiele telefoons, tablets en laptops, maar ook in elektrische auto’s. Bovendien zorgt kobalt voor een betere thermische stabiliteit, waardoor de capaciteit van de batterij langer wordt behouden.

Toch vindt SVOLT dat we van kobalt af moeten. SVOLT is een zusterbedrijf van de autofabrikant Great Wall Motors en heeft zich op de ontwikkeling van kobaltvrije batterijen gegooid. Het bedrijf heeft maar liefst 500 miljoen yuan (65.5 miljoen euro) uitgegeven aan onderzoek naar de energiebron. 

Lees ook:

Zonder kobalt

Waarom zoveel moeite om kobaltvrij te gaan? Het is een schaars mineraal dat vooral door kinderen wordt gewonnen. In de mijnen van Congo worden zo’n 40.000 kinderen blootgesteld aan giftige stoffen. Het winnen van kobalt is bovendien ontzettend milieuonvriendelijk. Door het mijnen komen sulfaatmineralen vrij die in zuur veranderen bij aanraking met lucht en water. Hoewel elektrische energie een groene wereld belooft, schaadt deze zure mijnafvoer het milieu langdurig.

Competitie en concurrentie

Kobaltvrije batterijen zijn dus gewild. De flinke investering van SVOLT geeft antwoord op deze wens, met indrukwekkend resultaat. De nieuwe batterij heeft namelijk een capaciteit van 83 kWh. Daarmee doet die het zelfs iets beter dan kobalthoudende accu van de Tesla Y performance, die goed is voor 75 kWh. De nieuwe accu is geïnstalleerd in de ORA Cherry Cat van SVOLT. Deze elektrische auto rijdt 600 kilometer per oplaadbeurt en trekt binnen 5 seconden op naar 95 km/u. 

Toch is SVOLT niet de eerste grootschalige producent van kobaltvrije accu’s. Zowel Tesla als Panasonic hebben in het afgelopen jaar lithium-ijzer-fosfaatbatterijen ontwikkeld voor commerciële productie. Wie de race om duurzame accu’s wint, moet nog blijken. De bedrijven hebben nog niet bekendgemaakt wanneer ze hun producten daadwerkelijk opleveren. Hoe dan ook kan de consument binnenkort genieten van groene batterijen.

Bronnen: Elektrec, Engadget, Interesting Enginering

Beeld: Elektrec

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!