Groene trucs voor trucks

KIJK-redactie

01 april 2021 15:00

e-trucks

Ook in het rijk der truckers wint duurzaam rijden terrein. Heel geleidelijk weliswaar en een bijster groot bereik hebben de huidige groene vrachtwagens niet. Maar één ding is zeker: de e-truck komt eraan.

Als de Tesla Semi zijn beloofde prestaties waarmaakt (en op tijd af is), rijd je met deze elektrische vrachtwagen vanaf eind dit jaar lachend de laadpalen voorbij. Dertig minuten snelladen brengt je dan weer 800 kilometer verder, zelfs met 36 ton vracht aan boord. Een big smile krijg je ook van de lage onderhouds- en energiekosten, belooft het Amerikaanse merk van de grote vernieuwer Elon Musk: daarmee verdien je binnen twee jaar de aanschafprijs van omgerekend 170.000 euro terug.

Nu is Musk niet vies van grote woorden en fraaie vergezichten; feit is dat de zero emission-vrachtwagen getalsmatig nog in de kinderschoenen staat. Volgens Europese verkoopcijfers van de truckproducenten was in 2019 slechts één op elke vijfhonderd nieuw verkochte vrachtwagens boven de 3,5 ton volledig elektrisch. En erg ver komen ze niet: de gloednieuwe 25-tons Mercedes-Benz eActros haalt na twee uur snelladen met 150 kilowatt net 200 kilometer, terwijl Volvo met zijn aankomende elektrische F-reeks een bereik belooft tot 300 kilometer. In ons land is dat prima voor stads- en regionale logistiek, want volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek rijdt een Nederlandse truck gemiddeld slechts 44.000 kilometer per jaar (circa 170 kilometer per rijdag), maar voor internationaal vrachtvervoer is dat bij lange na niet genoeg.

uitstoot trucks

Dit is het begin van het artikel ‘Groene trucs voor trucks’ te vinden in KIJK 5/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 15 april tot en met 26 mei.

Meer informatie:

Tekst: Leonard van den Berg en Jens Hoelierhoek

Beeld: Mercedes-Benz

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!