Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Een Frans bedrijf wil speciale afneembare motoren ontwikkelen om waterstofvliegtuigen letterlijk en figuurlijk van de grond te krijgen.
De groene revolutie is in volle gang. Waterstof (H2) kan daar in de toekomst een belangrijk onderdeel van uit gaan maken en het wordt steeds duidelijker waar dat wel en geen goede optie is. We gaan er waarschijnlijk geen huizen mee verwarmen (meer daarover in een van de volgende edities van KIJK), maar bijvoorbeeld in de transportsector zou waterstof wel weer hoge ogen kunnen gooien. En als je de deskundigen mag geloven ook in de luchtvaart. Het Franse H3 Dynamics heeft daarvoor een mooie stap gezet.
Lees ook:
Prettig noch handig
Uiteraard wordt er in de (kleine) luchtvaart ook gekeken naar batterijen en manieren om de vliegtuigen elektrisch aan te drijven. Maar de accupakketten blijven zwaar en dat beperkt dus het bereik van zo’n toestel. Door waterstof in een brandstofcel om te zetten in elektriciteit, kun je de actieradius enorm vergroten, maar waterstof zelf blijft een probleem. Het neemt ‘op kamertemperatuur’ nogal wat ruimte in. Om er voldoende van mee te kunnen nemen moet je het dus óf onder hoge druk samenpersen óf vloeibaar maken door het extreem te koelen. En geen van beide is logistiek gezien prettig of handig.
Modulair
In de meeste plannen voor waterstofvliegtuigen worden de druktanks met gekoelde waterstof ondergebracht in de romp en dat heeft uiteraard gevolgen voor het laadvermogen. H3 Dynamics lost dat op door de tank, de brandstofcel en de motor onder te brengen in één losse module, een zogenoemde distributed hydrogen electric propulsor, die eenvoudig onder een toestel kan worden gehangen. Zo’n module kan dus los van het vliegtuig worden gevuld en dat is een stuk veiliger. En door ze aan de vleugel te hangen, helpt dat ook bij de koeling van de H2.
Hoger en groter
Het Franse bedrijf wil de waterstoftechnologie eerst verder ontwikkelen met verticaal opstijgende en landende verkenningsdrones en daarna met onder meer bezorgingsdrones. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met het Australische eVTOL drone bedrijf Carbonix. De volgende stap wordt het vergroten van de propulsors en het motorvermogen, zodat ze ook geschikt zijn voor bestaande, omgebouwde vliegtuigen voor twee tot vier passagiers. Die tests staan al voor eind 2023 op het programma en daarna zijn de nog grotere passagiersvliegtuigen aan de beurt.
Bronnen: H3 Dynamics, New Atlas
Beeld: H3 Dynamics