Voor een echte doorbraak van de elektrische auto is een betaalbare batterij nodig die per kilo veel meer energie levert dan de huidige batterijen en die duizenden keren kan opladen. En dat zonder te exploderen. Zo’n wonderbatterij blijkt echter lastig in grote aantallen te maken.
Iedere maand klinkt wel ergens in een laboratorium een gedempt ‘Eureka!’ als onderzoekers na jaren ploeteren een manier hebben gevonden om een superbatterij te maken. Het gejuich wordt steevast gevolgd door een persbericht dat er een batterij aankomt die per euro en per kilo veel meer energie kan opslaan dan de bestaande lithium-ionbatterijen.
Maar dan wordt het weer akelig stil. Chemische hoogstandjes die het in het lab goed doen, blijken namelijk heel moeilijk op te schalen naar de massaproductie van batterijen.
In één klap miljardair
Zo is een wereldwijde en miljarden verslindende race gaande om een goedkope wonderbatterij te ontwikkelen voor elektrisch transport. Die batterij moet zo’n hoge energiedichtheid hebben – dus zoveel watturen per kilo leveren – dat alle verbrandingsmotoren kunnen worden vervangen door elektrische motoren.
Daarmee zouden de benzine slurpende, CO2-brakende en klimaatbedreigende auto’s van nu kunnen worden vervangen door schone en goedkope elektrische auto’s die rijden op groene stroom van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen. Wie een octrooi binnensleept op zo’n wonderbatterij is in één klap miljardair…
Dit is het begin van het artikel ‘Wachten op de wonderbatterij’ te vinden in KIJK 11/2017. Deze editie ligt in de winkel vanaf 19 oktober tot en met 15 november.
Tekst: Teake Zuidema
Meer informatie:
- YouTube: Elon Musk over het Tesla Battery Project
- Deze batterij heeft een druppel spuug nodig
- Tesla bouwt grootste batterij ter wereld
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!