Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Ook in de luchtvaart wordt druk gezocht naar manieren om te vergroenen. ZeroAvia zet in op waterstof.
Het Brits-Amerikaanse bedrijf werd in 2017 opgericht met als doel om waterstofaangedreven vliegtuigen te ontwikkelen voor ergens tussen de 20 en 80 passagiers. Dat gaat met vallen en opstaan. Het prototype HyFlyer I, een aangepaste Piper M-klasse zeszitter, kwam in mei van dit jaar in het nieuws toen het om nog onduidelijke reden een noodlanding moest maken op een veld naast de Britse luchthaven van Cranfield (foto hieronder). Inmiddels is het bedrijf toe aan een volgende stap, HyFlyer II, en daarvoor heeft het twee Dornier 228 propellervliegtuigen gekocht.
Lees ook:
Groen vliegen
De omschakeling naar groen vliegen is lastig. De batterijen van dit moment hebben nou eenmaal niet voldoende capaciteit om dat echt lekker mogelijk te maken. Waterstof biedt wat dat betreft betere kansen. Ter vergelijking. Batterijen leveren nu rond de 260 Wh per kilo. Nogal matig als je dat vergelijkt met de 12.000 Wh/kg die fossiele brandstoffen kunnen leveren. En waterstof is maar liefst goed voor 33.600 Wh/kg. Het is dan ook een van de meest energiedichte brandstoffen per gewicht.
Uitdagingen
Dan moet er nog wel even een oplossing worden gevonden voor het veilig plaatsen van de zware waterstoftank en de manieren om die op de luchthaven te vullen. Maar daar gaat ZeroAvia dus hard aan werken. Een 100 kilo zware druktank aan boord van de Dorniers zou voldoende waterstof op kunnen slaan voor een bereik van iets maar dan 800 kilometer.
Hoger en verder
Het bedrijf wil, met financiële steun van de Britse overheid en sponsors als Amazon en Shell, al in 2026 commerciële vluchten met de Dorniers uitvoeren. Maar daar blijft het niet bij. Wat verder in de toekomst moeten er waterstofaangedreven vliegtuigen komen voor nog langere vluchten en meer dan 50 passagiers.
Beeld: ZeroAvia