Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Steeds meer mensen proberen minder vlees te eten, maar echt vegetariër worden blijkt voor velen van ons een stap te ver. En hoewel producenten van vleesvervangers enorm hun best doen om de ‘vlees-ervaring’ na te bootsen, lukt dat nog niet altijd even goed.
Het water loopt al in je mond als je het gesis hoort en de geuren uit de pan omhoogkomen. Nog een paar keer draaien en dan is hij aan alle kanten mooi bruin. Je legt hem op een broodje, gooit er wat saus en kaas bij en zet je tanden erin. De sappen lopen langs je kin naar beneden. Wat is deze hamburger lekker.
Veel mensen kunnen echt genieten van een goed gebakken stuk vlees, zoals een lekkere biefstuk of een sappige hamburger. Toch kiest een steeds grotere groep ervoor om te minderen. Uit onderzoek uit 2020 in opdracht van het Voedingscentrum blijkt dat 55 procent van de Nederlandse bevolking zichzelf flexitariër noemt; ze eten een of meerdere dagen per week geen vlees. Toch heeft slechts 5 procent van de Nederlanders vlees eten totaal afgezworen.
We vinden het dus blijkbaar moeilijk om onze karbonades en kipflets helemaal op te geven. Wat maakt vlees dan zo aantrekkelijk?
Dit is het begin van het artikel ‘Perfecte vleesvervanger in de maak’ te vinden in KIJK 1/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 17 december tot en met 20 januari.
Meer informatie:
- Wageningen University Research: Plant-based meat analogues
- de Volkskrant: Vleesconsumptie stijgt, maar ook vleesvervangers worden meer gegeten
- NRC: Unilever gaat klimaatimpact te lijf met meer vegan
- YouTube: Zondag met Lubach: Vleesvervangers en vleesnamen
- KIJK: De hamvraag: kunnen we met een gerust hart vlees eten?
Tekst: Renée Moezelaar
Beeld: Dirk Hol/ NOVUM/ANP